0479/97 96 35

Groeiplan

Wenst u een groeiplan voor uw bedrijf?

Het verbaast u misschien maar niet elk bedrijf wil groeien!

Is dit wel uw wens dan kunnen wij u helpen met een groeiplan.

groeiplan

 

Voor de creatie van uw groeiplan heeft Aimbizz een eigen model ontwikkeld: ‘Structuur Optimalisatie Mode Canvas’ dat de leidraad aangeeft van de te volgen stappen.

We bepalen door een grondige analyse welke de groei factoren kunnen zijn in uw bedrijf en ontwikkelen hier rond een strategie en concreet actieplan om te groei te verwezenlijken.

Belangrijk is te bepalen wat het doel is: wilt u groei door omzetstijging, door meer winst of meer marge? Of vindt u het belangrijker dat uw naamsbekendheid toeneemt, dat u meer klanten krijgt of dat u meer personeel tewerkstelt?

We starten met het bepalen van dit doel en koppelen hier nadien het financiële luik aan, zowel op het vlak van begroting als naar cashflowplan. Dit alles plaatsen we dan op een tijdslijn. Doordat er een concreet actieplan wordt uitgewerkt weet u precies wanneer er wat te doen staat. Natuurlijk zorgen we voor de implementatie van dit actieplan. De uitwerking van het groeiplan gaat een invloed hebben op uw productie, personeel, marketingplan. U kan op ons rekenen om u hierin te ondersteunen. Contacteer ons vrijblijvend: info@aimbizz.be

 

We geven nog even drie tips mee van de Amerikaanse groei-goeroe Verne Harnish, auteur van de de bestseller Rockefeller Habits.

 

1. De juiste mensen

Volgens Harnish moet je stoppen met dammen en starten met schaken. Je hebt geen uniform personeel nodig, mensen die er hetzelfde uitzien, hetzelfde denken en doen. Nee, je hebt specialisten nodig. Door op die manier naar je personeel te kijken kun je je organisatie inrichten voor groei. De eerste vraag die je dus moet stellen als je over groei nadenkt, is niet ‘waarom, wat of hoe?’; de belangrijkste vraag is: ‘Wie?’ Met wie ga jij er komen?”

Naast het aannemen van de juiste mensen – die je inzet op hun sterke punten – vindt Harnish dat je als ondernemer ook kritisch naar jezelf moet kijken. Als je werkweken draait van tachtig uur of meer, doe je iets niet goed. “After the mondaymorning meeting you have to put the names of accountable people behind all the tasks that need to be done that week. If you’re a good manager, your own name is not on that list!” Stap dus niet in de valkuil dat je denkt dat je zelf als ondernemer overal uiteindelijk verantwoordelijk voor bent, maak andere goede mensen verantwoordelijk. Werving van talent is trouwens meer een zaak van Marketing dan van Human Rersources, vindt Harnish.

2. De juiste drive

Harnish: “Speel om te winnen. Ik woon in Barcelona en ben fan van FC Barcelona. Waarom domineert dat team in het voetbal? De voetballers spelen om te winnen en daarom lukt het. Tót Bayern München vorig jaar roet in het eten gooide. Waarom? Bayern had nog meer drive om te winnen. Negentig minuten lang alles geven, dat maakte het verschil. In deze tijd, waarin iedereen naar de economie kijkt, moet je daarom ook niet spelen om niet te verliezen, je moet spelen om te winnen. Dat is een groot verschil. Juist nu is het een goede tijd om ondernemer te zijn. Je wordt hongeriger. De echte ondernemers met de juiste drive, díe winnen.”

3. Een goede routine

Harnish: “Routine sets you free. Routinematig werken is vaak moeilijk voor ondernemers. Zorg daarom voor iemand in je directie die houdt van routine en hamert op regelmaat en ritme. Alleen dan kun je gestructureerd groeien.” Als voorbeeld haalt Harnish het succes van supermarkt Walmart aan (één van de grootste bedrijven op aarde). “Hoe komt het dat dit bedrijf zo stuctureel blijft groeien, wat is het geheim van Walmart? Routine. De bedrijfsleiders hebben de gewoonte iedere week aan hun medewerkers van de supermarkt te vragen: ‘Wat heb jij deze week geleerd?’ Door die nuttige feedback kunnen managers maatregelen nemen waardoor klanten en medewerkers tevreden blijven. Dicht bij je belangrijkste bedrijfsproces blijven is dus belangrijk. Brandjes blussen is vaak nuttiger dan met nieuwe kansen en klanten bezig zijn. Wie sneller leert en handelt, wint. Wat leeft er bij klanten, wat gebeurt er in jouw bedrijf? Laat je medewerkers regelmatig rapporteren. Want wie de meeste kennis heeft, wint.”

Adviesbureau, bedrijfsadvies